Coeva | Studenten
64
page-template-default,page,page-id-64,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Studenten

Voor wie is de opleiding bedoeld

Als je langdurige ervaring hebt met armoede en sociale uitsluiting kun je leren deze ervaring om te zetten in een beroep. Dat beroep (ervaringsdeskundige in armoede en sociale uitsluiting (EDASU)) heeft tot doel armoede te bestrijden en arme mensen te ondersteunen. Als je zelf vindt dat je in die strijd en in dat loskomen uit armoede al stappen hebt gemaakt, is deze meerjarige opleiding misschien wel iets voor jou. Zeker als je gemerkt hebt hoeveel voldoening het geeft om anderen daarin te steunen.

Een vooropleiding wordt niet gevraagd maar het is wel belangrijk dat je goed Nederlands leest en schrijft. Mocht je Nederlandse taal onvoldoende zijn, dan word je geacht – naast de COEVA opleiding – je Nederlandse spreek- en schrijfvaardigheid – in de vorm van deeltijdopleiding en of cursussen – te verbeteren. COEVA kan je daarbij adviseren.

Wat we van de studenten verwachten is een duidelijke motivatie om de opleiding te volgen en de discipline om de opleiding binnen tweeënhalf jaar af te ronden. Niet onbelangrijk is dat je bereid bent over je eigen geschiedenis – levensverhaal – na te denken.

Welke kosten maken de studenten

Voor een student worden de opleidingskosten betaald door een “inkoper”. Dat kan een lokale overheid zijn, maar ook een instelling of een bedrijfsorganisatie. Idealiter is de “inkoper” de overheid en/of de instelling waar jij al actief bent als vrijwilliger, vertrouwenspersoon, buddy of maatje.

De “inkoper” betaalt de studiekosten, de directe kosten van de opleiding, studieboeken en dergelijke. Maar ook de lunch en reiskosten worden door de “inkoper” gefinancierd.

Kortom, studenten maken geen kosten voor de opleiding. Het enige wat het studenten kost is moeite, motivatie en discipline.

Het voorbereidende fase

Iedere student ontvangt bij de start van de opleiding een intakegesprek. Dit wordt gevoerd met een docent en een ervaringsdeskundige in opleiding. Tijdens het intakegesprek wordt de motivatie gepeild. Ook inventariseren we alvast dingen waar we rekening mee moeten houden (zoals taalbeheersing en belemmerende omstandigheden). Als de intake leidt tot een positief advies volgt een uitnodiging voor deelname aan de voorbereidende periode.

Tijdens de voorbereidende maanden werkt iedere student aan een zogenaamde POP – Persoonlijk Ontwikkeling Plan. Dit plan is gebaseerd op het eigen levensverhaal in armoede en sociale uitsluiting. In deze voorbereidende maanden verkent iedere student, samen met andere studenten, het eigen levensverhaal. Ze ontdekken daarin wat competenties (vaardigheden en krachten) zijn en waar uitdagingen (onzekerheid, pijnpunten, onverwerkt verdriet etc.) liggen. De opleiding is erop gericht om deze uitdagingen om te zetten in vaardigheden en krachten. Dat is wat uiteindelijk de ervaringsdeskundige beroepshalve doet:

  • klacht omzetten in kracht,
  • aan de kant staan in meedoen, passief zijn in actief zijn,
  • uitsluiting in verbinding.

Belangrijk hierbij is dat de medestudenten tijdens de voorbereidende periode eveneens met hun levensverhaal aan de slag gaan en dat verhaal met elkaar leren delen. Zo wordt de klas een groep die elkaar helpt met leren en ontwikkelen.

Daarbij gaat het onder andere over het overwinnen van allerlei emoties (zoals schaamte, boosheid, gelatenheid (vermijdingsgedrag)). Die belemmeren bij het verwerken van het levensverhaal als een krachtbron. Daarbij worden beelden en labels van de ‘goegemeente’ (eigen schuld, je bent maar een a-sociaal dubbeltje dat nooit een kwartje kan worden, je bent dom, gevaarlijk, minderwaardig, etc.) omgezet in positieve eigenschappen:

  • je hebt veerkracht om uit de misère te komen,
  • je zit niet bij de pakken neer,
  • je hebt geleerd te dromen en de hoop die je zo kreeg om te zetten in daden.

 

Gedurende de voorbereidingsperiode wordt er een dag per week lesgegeven. De lessen starten om 10.00 uur; iedere lesdag eindigt om 16.00 uur. De lessen worden gegeven door docenten en ervaringsdeskundigen.

Ter afsluiting van deze periode maak je een toets. Samen met je Persoonlijk Ontwikkel Plan biedt de uitslag van de toets zicht op je persoonlijke leerdoelen voor de volgende twee leerjaren. Het uiteindelijke leerdoel van de opleiding is om je klaar te stomen als professionele ervaringswerker in armoede en sociale uitsluiting. Wat je daarvoor moet weten en kunnen staat uitgebreid beschreven in het leerplan van de opleiding.

(zie ook opleiding)

Geïnteresseerd en dan?

 

Fijn dat je geïnteresseerd bent in de meerjarige opleiding. Meld jij je samen met een “inkoper” aan dan maak je de meeste kans tot de opleiding toegelaten te worden.

Maar ook als je gewoon als persoon geïnteresseerd bent, kun je je aanmelden. Samen gaan we dan – bij gebleken geschiktheid – op zoek naar een mogelijke inkoper voor jouw opleidingsplaats.

 

Wat moet je doen?

Hier is het aanmeldformulier meerjarige opleiding COEVA. Vul het in.

Inschrijvingsformulier